perjantai 23. joulukuuta 2011

Jouluhuolesi kaikki heitä!

Mmmm...kinkun paisto..aivan parasta joulupuuhaa..tosin eivät kalapateen valmistuskaan tai uunilohen tekeminenkään kauaksi jää. Olen aika hyvä kokki ja viihdyn aktiivisesti keittiössä. Kaikki kuuluisat ruuanlaittajat aina käskevät maistamaan ruokaa, ja siinä minä olen myös tosi hyvä. Aktiivista läsnäoloa ei kannata turhaan ylenkatsoa. Meilläkin monet keitokset onnistuvat varmasti sen vuoksi, että varmasti en poistu kokkaajan viereltä.
Keittiöhommista huolimatta olen päättänyt ottaa joulun rauhallisesti, ottakaa tekin. 
Oiken maukasta ja rauhallista Joulua kaikille - Toivottavasti saatte Paljon erilaisia herkkuja!

2 kommenttia:

  1. Hei Topi!

    Olen puolitoista vuotias Lily, meillä on sama äiti:) Asun Tampereella keski-ikäisen pariskunnan kanssa. Tulin nyt pitkästä aikaa lukemaan juttujasi, kun joulun jälkeisiltä kiireiltä ehdin. Sama harrastus minullakin; olen erikoistunut leivontapuoleen.Heti, kun aletaan keräämään leivontavälineitä istun alusta alkaen vahtimassa, että reseptejä noudatetaan tarkkaan ja paistolämpötilat ovat oikeat. Emännällä on joskus taipumus unohtaa esim. kakku liian pitkäksi aikaa uuniin, joten on käytännön sanelema pakko olla läsnä. Rauhaisaa Uutta Vuotta sinulle ja perheellesi! Terv. Lily

    VastaaPoista
  2. Hei Lily, kyllähän minä sinut muistan, mukavaa kun tulit taas piipahtamaan! Teet aivan oikein, sillä leivontapaikalla kannattaa ehdottomasti olla heti alusta asti. Usein ihmisiltä tippuu mukavasti suuhun sujahtavia herkkuja heti ruuanlaiton alkumetreiltä. Kannattaa myös olla sinnikäs. Emäntä tai isäntä saattaa epähuomiossa pitkäänkin olla antamatta esim. pöydästä herkkuja mutta sitten taas aivan varoittamatta tilanne saattaa korjaantua mitä uskomattomammalla makupalalla. Tärkeintä on vain olla aina tarkkana ja paikalla.
    Ruokapöydän ääressä kannattaa erityisesti tarkkailla vieraita. He ovat usein seurueen heikoin lenkki. Monesti juuri vieraiden vieressä päivystäminen palkitaan isompina herkkupaloina mitä omalta väeltä heruisi. Oikein hyviä (ja tuottoisia) vartiointihetkiä sinullekin Lily ja tule taas kertomaan kuulumisia! Sekä tietysti mukavaa alkanutta Uutta Vuotta koko teidän perheelle!

    VastaaPoista